Vincent en Elke op wereldreis 2009 - 2010

Het boven verwachting mooie St Petersburg!

Deze stad overtreft al onze verwachtingen. De mooie kleurrijke gebouwen, de prachtige parken en de fantastische Hermitage hadden we voor geen goud willen missen..

Vrijdagmiddag werden we netjes door een taxi (of wat een taxi mag heten, het was namelijk een Lada uit het jaar 80 ofzo) opgehaald en naar het hotel gebracht. De eerste indruk van de stad is druk, groot en grauw. Na een half uurtje rijden komen we aan bij ons hotel. Van de buitenkant is echter niet te zien dat er een hotel is maar op het bordje staat toch echt Hotel Alexandria. Nadat de deur is open gedaan komen we in een of andere kelderachtige trappenhuis terecht. De moed zakt ons in de schoenen. Wat is dit voor een aftanse keet? We moeten naar de derde verdieping voor ons 'hotel'. Waarrempel wordt er op de derde etage open gedaan en zit er een heel prima hotel achter de deur! Het blijkt een klein hotel met 8 kamers, receptie en ontbijtruimte. Onze kamer blijkt erg ruim, goed ingericht, stil en redelijk schoon te zijn. We zijn blij met onze verblijfplaats voor de komende twee nachten!

's Avonds heerlijk Armeens gegeten bij een leuk restaurant genaamd Kaliliki en daarna heerlijk gerelaxed na de drukke dag!

De volgende ochtend gaan we St Petersburg bekijken. We besluiten als eerste naar de St Isaacs Kathedraal te gaan. De kathedraal staat bekend om zijn gouden dome. We kopen een ticket om de 265 traptredes naar boven te lopen voor een geweldig uitzicht over St Petersburg.

Van Margo (collega) hadden we de tip gekregen een rondtour te maken in een citybus en we besluiten deze dan ook te gaan maken. Deze bus rijdt in twee uur langs alle 9 hoogtepunten van St Petersburg. Tijdens de rit krijgen we via de oortelefoontjes allerlei info over St Petersburg. Het voordeel is dat je kunt uit stappen waar je maar wilt. Wij gaan eruit bij het Peter & Paul ford. Dit is het oudste gebouw/nederzetting van St Petersburg die Peter de Grote heeft laten bouwen als verdediging tegen de Zweden.

Vervolgens lopen we over de brug (over de Nevka rivier) terug naar de hermitage. De Nevka rivier loopt dwars door het centrum van St Petersburg en is de breedste en op sommige punten diepste rivier van Europa. Het is heerlijk zonnig weer en we genieten van alle mooie uitzichten en gebouwen.

Wat ons opvalt is dat er mega veel trouwerijen zijn. Overal waar je kijkt zijn groepjes mensen trouwfoto's aan het maken. Ook zijn er veel mensen die gewoon op straat drinken. Dan hebben we het niet over een biertje maar een fles wodka aan de lip, echt bizar. Daarnaast zijn er veel mensen in uniform op straat. Dit komt omdat de dienstplicht nog bestaat hier in Rusland.

De russen zijn niet heel erg vriendelijk. Ze zijn wat stug en het merendeel spreekt geen woord Engels. Dit maakt het lastig communiceren. Verder is het lastig de weg te vinden aangezien alles in het Russische aangeduid wordt. Laten wij die Russische tekens nou eens niet kennen.

Uiteindelijk lopen we naar de 'Church of the saviour on Spilled Blood' We zijn helemaal onder de indruk van deze prachtige kerk. Al die kleuren en details zijn echt oogverblindend. De omgeving rond deze kerk is geweldig; overal zijn parken en andere mooie gebouwen. We besluiten de volgende dag hier lekker rond te gaan wandelen aangezien we al aardig wat kilometers in de benen hebben.

Die avond eten we in een Grieks restaurant (waar de lonely planet al niet goed voor is!) met iets te harde live muziek. Daarna willen we ergens een biertje gaan drinken en ook nu kiezen we weer een tentje uit op aanraden van de Lonely Planet. Deze blijkt niet zo'n daverend succes! Na 1 biertje houden we het voor gezien en gaan we lekker slapen.

De volgende ochtend worden we wakker met regen, heel veel regen. We moeten het hotel voor 12.00 uit maar vertrekken pas om 23.55 met de nachttrein naar Moskou. Onze tassen laten we daarom in het hotel.

Aangezien het regent gaan we eerst naar de Hermitage. Er wordt gewaarschuwd dat de Hermitage in het hoogseizoen vaak uitverkocht is en dat je dan dagen van te voren je ticket moet boeken. Wij hebben dubbel geluk! We weten zo twee kaartjes te bemachtigen en nog gratis ook! Normaal kost een kaartje 360 roebel pp. Studenten zijn echter gratis. Bij de kassa hebben we trots onze zilveren kruis verzekeringspasjes laten zien om te bewijzen dat we Nederlandse studenten zijn. En het werkte haha!

De Hermitage was overweldigend!! Al die mooie zalen, prachtige architectuur! Als je wilt kun je hier dagen rondzwerven zonder dat het verveeld. De Hermitage (ook wel winterpaleis genoemd) heeft samen met het Louvre de grootste kunstcollectie ter wereld. De Hermitage heeft vroeger gediend als paleis voor de Russische Tsaren en is door de eeuwen meerdere keren verbouwd.

Als we uit de Hermitage komen regent het nog steeds pijpenstelen. Onze orginele plan om naar het park te gaan en rond te wandelen gaat daarom niet door. We besluiten om maar een cafe uit te kiezen waar we rustig kunnen relaxen en warm worden.

Vanavond gaan we naar Moskou met de nachttrein! We zijn benieuwd!

Liefs,

Vincent & Elke

Laurens

Mooi verhaal en een goede reis!! :-)

Margo

Leuk dat jullie zo genoten hebben in St.Petersburg!

Sharon

Wow! ik wacht met smart op de volgende verhalen.. ik krijg zelf ook steeds meer kriebels om weer is een lange reis te maken. hihi! immers ook alweer een jaar geleden bij ons.

veel plezier nog he! geniet ervan.
Kus, Sharon.

Nieksen

Net op weg en nu al fraude gepleegd, STUDENTEN, whah!

Liek

Nou nou dat gaat nogal in een rap tempo al die bezoekjes aan verschillende culturele dingen. Net wat voor mij !! ;)

El, jouw medicijnen zijn al gebruikt ! De citrosan thee heeft duidelijk zijn werk heel goed gedaan. Gisteren snot verkouden, vandaag bijna weg !

Wacht op jullie volgende verhaal of op skype !

Dikke kuss

Cindy

Lieve Vincent en Elke,

Leuk om zo jullie eerste belevenissen te lezen.Heb al wel eens vaker gehoord dat St Petersburg een prachtige stad moet zijn. En uit jullie verhaal en mooie foto van de kerk blijkt dit volgens mij ook wel. En nu op naar moskou, waar jullie nu al wel zullen zitten. Heel veel plezier.

Liefs Cindy

Marian

Heej, dat klinkt allemaal weer superr en de foto's zien er gaaf uit! Nu kan ik natuurlijk al gelijk weer een "flauw" grapje gaan maken over die trouwerijen, maar ik heb beloofd dit niet te doen.... (gggrrr). Nou ben ook zeer benieuwd naar de verhalen van Moskou!
Völle Wille.
Xx

Marian

Trouwens.... nog steeds geen punten gescoord !!!!!???

mamaria

Ja, toen ik zei dat St.Petersburg een prachtige stad is, keken jullie mij aan, van ja dat zal wel. Nu heb je het met eigen ogen gezien. Zelfs oma (weet je nog Elke) wilde naar St.Petersburg. De foto s zijn prachtig!
Vooral het winterpaleis zou ik ook heel graag nog eens willen zien
Wie weet in de toekomst, komt het er nog eens van!
Groetjes

hanny en martie

Geweldige stad, zo te horen en de foto's van de kerk en de Hermitage lokken gewoon om deze stad ook eens te bezoeken. Leuk verslag, ga zo door, dan genieten wij met jullie mee.
groetjes.

Jorn & Irene

Hey vakantiegangers,

Net begonnen en de mooie verhalen zijn er al!!! Wat een belevenis. Heel veel plezier gewenst en ik blijf jullie reis volgen.

Groeten Jorn & Irene

herman heijmer

Nog vergeten te melden dat FC Twente vanavond met 2-1 gewonnen heeft van Fenerbadce. Knufo heeft beide doelpunten gemaakt. Ik had dit niet verwacht na de slechte wedstrijd tegen Utrecht die de FC in een hectische slotfase toch met 3-2 gewonnen heeft.
groetjes Herman

Hester Kniep

Ha reizigers,

Wat ziet jullie reis er tot nu toe fantastisch uit zeg!
Leuk om te zien dat jullie er zo van genieten. Ik heb tot nu toe de foto's gechecked en begin deze week met alle verhalen.Ben zeer benieuwd.

Veel plezier,

grt uit Amersfoort- hier is het ook best mooi!

Hester

ps. Hier is het ook best mooi!